تپسی به انگلیسی Tapsi یک سامانه اپ موبایل هوشمند درخواست خودرو یا تاکسی است و برای سفرهای درونشهری است. و در حال حاضر دامنه فعالیت آن به شهرهای تهران، تبریز، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز، ارومیه، رشت، قم، یزد، کرمان، بندرانزلی، لاهیجان، ساری، بابل، قائمشهر و آمل رسیدهاست. این نرمافزار، در حال حاضر برای دو سیستم عامل اندروید و آیاواس منتشر شدهاست.
افرادی که متقاضی استفاده از خدمات تپسی هستند درخواست سفر خود را از طریق این اپلیکیشن ارسال میکنند تا یکی از رانندگانی (سفیرانی) که در نزدیکی محل بوده و مایل به ارائه خدمات است آن را تأیید نماید. هزینه سفر از پیش تعیین میشود و مسافر میتواند حتی پس از ارسال درخواست خود آن را لغو کند بدون آنکه نگران پرداخت جریمه باشد.
تپ tap به معنای اشاره یا موبایل تاچ لمسی است.
تپسی نام تجاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس است. میلاد منشیپور با عنوان مدیرعامل، حمید مهینی با عنوان مدیر فنی و هومن دمیرچی با عنوان مدیر عملیات از پایهگذاران این سامانه هستند، که طراحی نرمافزار تپسی را به کمک گروهی از کارشناسان ایرانی به انجام رساندهاند. مدیریت و سرمایهگذاری تپسی کاملاً ایرانی است. دمیرچی پیش از مشارکت با منشیپور و مهینی دو سامانه هوشمند درخواست خودرو اسنپ و تاکسییاب را در کشور راه اندازی کرده بود.میلاد منشیپور در برنامهای تلویزیونی در خصوص ویژگیهای منحصر به فرد تپسی به زیرساخت کاملاً بومی آن اشاره کرده و گفتهاست که مجموعه تپسی با بیش از ۸۰۰ نیروی پرسنل در سرتاسر کشور، میزبان دهها نفر از نخبگان مهاجر است که برای همکاری با تپسی به کشور بازگشتهاند. از دیدگاه دولت ایران تپسی یک شرکت دانشبنیان است.
نرمافزار تپسی بهطور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پیش از درخواست خودرو به مسافر مبلغ کرایه را اطلاع میدهد. هزینه سفرها معمولاً ۳۰ تا ۴۰ درصد پایینتر از سفرهایی است که به روشهای سنتی – تاکسی تلفنی و آژانس – انجام میشوند. پرداخت هزینه سفر نیز میتواند به صورت نقدی یا اعتباری (آنلاین) باشد.
در پایان سفر مسافران میتوانند بر اساس رضایتشان از سفر، به راننده امتیازی بین ۰ تا ۱۰ بدهند. اگر مسافران عددی کمتر از ۸ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص نمایند. تنها رانندگانی که امتیازی بالاتر از ۸ داشته باشند امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.
مسافر میتواند پس از دریافت اطلاعات خودرو و مشخصات راننده، این اطلاعات را برای اطمینان خاطر و در حین سفر با فرد دیگری – دوست یا اعضای خانواده—به اشتراک بگذارد. با استفاده از این ویژگی، نه تنها خود مسافر بلکه اعضای خانواده وی نیز میتوانند مسیر خودرو را به صورت آنلاین مانیتور کنند.
از جمله امکانات دیگری که در محیط داخل اپلیکیشن وجود دارد، امکان «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» است.
علاوه بر سرویسهای متنوع، تپسی در مناسبتها و موقعیتهای مختلف تخفیفهای متنوعی را برای مسافرین خود در نظر گرفتهاست. برای استفاده از این تخفیفها عموماً باید «کد تخفیف» مربوط توسط مسافر در هنگام ثبت درخواست سفر وارد شود.
تپسی در آخرین نسخه اپلیکیشن خود امکان کار به زبان انگلیسی و ترکی را مهیا کرد.
در این نرمافزار گزینهای در بخش پروفایل وجود دارد که افراد دارای ویلچر و همچنین کم شنوایان و ناشنوایان بتوانند آن را فعال کنند تا راننده متوجه نوع معلولیت آنها شده و اقدامات متناسب را انجام دهد؛ همچنین، اپلیکیشن تپسی برای نابینایان نیز دسترسپذیر است.
نرمافزار تپسی چند نوع سرویس به کاربران ارائه میدهد:
تپسی برای ادامه کسب و کار خود با مخالفتهای جسته و گریخته روبهرو بودهاست. در بیشتر این موارد تپسی متهم به عدم پیروی از قوانین و مقررات بودهاست. این در حالی است که به گفته مدیران این مجموعه آنها مجوزهای لازم را از همهٔ نهادها کسب کردهاند. با وجود این که دولت گفتههای مدیران را تأیید میکند اما اتحادیه تاکسیرانان تأکید دارند که تپسی باید به دنبال مجوزی ویژه از شهرداری تهران باشد. همچنین سازمان تاکسیرانی با ادعای «ارزانفروشی» یا «دامپینگ» از تپسی به شورای رقابت شکایت کرد که شورای رقابت این شکایت را رد کرد.
تپسی در پاییز ۱۳۹۶ از اسنپ به شورای رقابت مبنی بر اخلال در رقابت سالم شکایت کرد. این شکایت در آذر ۹۶ رد شد.
تپسی در شکایت خود ادعا کرده بود شرکت اسنپ محدودیتهایی ایجاد کرده که موجب اخلال در رقابت سالم در بازار تاکسی اینترنتی میشود. به عنوان مثال، تپسی ادعا میکرد اسنپ به رانندگان خود اجازه نمیدهد که همزمان با اپلیکیشن رقیب نیز کار کنند. دلایل تپسی برای اخلال در رقابت سالم عبارت بودند از: «تعارض این اقدام با عرف جاری در تجارت نرمافزار»، «تضاد آن با قواعد حقوق رقابت» و «نقض حریم خصوصی افراد». پاسخ شورا در رابطه با شکایت تپسی به این شرح است: «در خصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر مورد توجه قرار گرفت. الف- رانندگان و شرکت مشترکاً به مسافرین خدمت ارائه میکنند. ب- علیرغم اقدام اسنپ راننده در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است.
با توجه به مراتب فوق وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء (۲) بند الف ماده ۴۵ به تأیید شورا نرسید و شورای رقابت در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ شکایت تپسی از اسنپ را رد کرد.
همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید احراز نگردید.» روزنامه دنیای اقتصاد بعد از انتشار رای شورای رقابت در مقالهای به تحلیل این موضوع پرداخت و نوشت که شرکتی نظیر اوبر که یک تاکسی آنلاین مسلط در بازار آمریکا است به دلیل وجود «زیر ساختها و قانونگذاری بر مبنای رقابت، هرگز ورود سایر رقبا را با محدودیت روبهرو نکردهاست.» علیرغم رای شورای رقابت، تپسی در بیانیهای اعلام کرد که خواستار تجدیدنظر در پرونده شکایت خود است.
در اواخر فروردین ۱۳۹۸ یکی از سرورهای جانبی تپ سی که فاکتورهای ۶۰ هزار راننده آن در سالهای ۹۵ و ۹۶ روی آن قرار داشته مورد نفوذ قرار گرفت. بنا به اعلام پلیس سرور جانبی شرکت تپسی که حاوی اطلاعات مالیاتی بوده و کاربری داخلی داشته بدون هیچ گونه اعمال سیاستهای امنیتی و حفاظتی مناسب و با بیدقتی در شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته شده و شرایط دسترسی به اطلاعات و نشت آن فراهم شده و باعث بروز این مشکل شدهاست.
تپسی در بهمن ماه ۱۳۹۸، از لوگو و رنگ جدید خود رونمایی کرد. به این ترتیب، لوگوی دایره شکل پیشین تپسی، به دو خط موازی، و رنگ مشکی این برند، به رنگ نارنجی تغییر کرد. تپسی رنگ نارنجی لوگوی جدید خود را یادآور تاکسیهای نارنجی که سالها قبل به جابهجایی مسافران میپرداختند، میداند. همچنین دو خط موازی موجود در این لوگو، از خطوط خیابان الهام گرفته شدهاست که تداعی کننده حرکت هستند.
در دوران همهگیری کرونا، تپسی پویش «سفیر مهربانی» را از ۲۲ تا ۳۰ آذر ماه ۹۹ و به دنبال اقدام یک سفیر اهوازی در عدم دریافت هزینه سفر از کادر درمان راهاندازی کرد. در مدت یک هفته اجرای این پویش، پنج هزار و ۶۲۳ سفر با سرویس سفیر مهربانی انجام و مبلغ ۱۶ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان جمعآوری شد. تپسی نیز معادل مبلغ جمعآوری شده به کمپین اضافه کرد و با همکاری سازمان نظام پرستاری اهواز، به ۳۱۳ نفر از پرستاران بخش کرونای بیمارستانهای اهواز خدمات رایگان تخصیص داد.
این پویش در اسفندماه ۹۹ با همکاری انجمن حمایت از کودکان کار اجرا شد و طی آن مسافران میتوانستند با استفاده از ستارههایی که از سفرهای فصول بهار و تابستان ۹۹ در باشگاه مشتریان تپسی به دست آوردهاند، برای کودکان کار ماسک تهیه کنند. به ازای هر ۳۰۰ ستاره که توسط اعضای باشگاه مشتریان تپسی که در این پویش اهدا شد، یک ماسک به کودکان کار هدیه شد.
تپسی در این پویش با کمک مشتریان خود توانست ۳۰ هزار عدد ماسک تنفسی تهیه کند و آنها را برای توزیع میان کودکان کار در اختیار انجمن حمایت از کودکان کار قرار دهد. به گفته این انجمن، این تعداد ماسک تهیه شده، مصرف فصل بهار سال ۱۴۰۰ کودکان کار تحت پوشش این انجمن را تامین کرد.
تپسی به عنوان اولین استارتاپ ایرانی، پذیرش قطعی ورود به بورس را در دی ماه ۱۳۹۹ دریافت کرد. میلاد منشیپور، بنیانگذار تپسی هم در توییتی رسما پذیرش این استارتآپ در بازار بورس را تایید کرد.
در روز چهارشنبه، 3 آذر 1400، عیسی زارعپور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که «شرکت تپسی نخستین استارتاپی خواهد بود که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش خواهد بست.»
با نقش بستن نام شرکت تپسی در تابلوی فرابورس، عملاً سد ورود استارتآپها به بازار سرمایه شکسته خواهد شد و انتظار میرود موج تازهای از ورود شرکتهای فناورپایه به این بازار برای تأمین مالی بیشتر و در نتیجه بزرگتر شدن سایز بازارهای مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال به راه بیفتد.